I WebPreneur PodCasten sætter vi bl.a. fokus på personlig branding, fordi det er et emne, som alle – ikke bare iværksættere og forretningsfolk kan have gavn af.
Det er i høj grad også for dig, som er jobsøgende, eller som bare gerne vil være mere bevidst om, hvilke signaler, du sender til omverdenen.
Hvad ønsker jeg, at du skal få ud af at læse dette indlæg?
Formålet er at give dig en grundlæggende forståelse for, hvorfor personlig branding er vigtigt, og hvad du selv kan bruge det til, som person eller i forretningsøjemed.
1) Hvad er personlig branding?
- Handler om synlighed og signaler
- Personlig branding er de ting, man gør for at markedsføre sig selv, sin forretning eller på anden vis gøre opmærksom på sig selv
- Det handler om, at man bliver bevidst om de signaler, man sender til omverdenen
- Bevidsthed om egne værdier
Helt basalt så er personlig branding “bevidsthed om egne værdier”. At du er bevidst om, hvem du er, hvad du kan, hvad du vil og er passioneret for, bevirker, at du er i stand til at markedsføre dig selv (synliggøre dig) og målrette dine budskaber til den modtager, som du henvender dig til.
Personlig branding handler særligt også om de signaler vi sender til omverdenen i form af vores mimik, retorik, påklædning osv. Om at være bevidst om, hvordan vi agerer (og vælger) i særligt professionelle sammenhænge.
2) Hvem har gavn af personlig branding
Sidder du nu derude og tænker, hvad kan jeg få ud af det? Så kan jeg sige så meget, at personlig branding er for alle uanset om du er:
- Iværksætter
- Solo-preneur
- Leder
- Jobsøgende
- Studerende
- Eller noget helt andet
Vi brander nemlig os selv hele tiden, bevidst og ubevidst. Det er i bund og grund underordnet om, man har en forretning eller ikke. Det handler om synligheden omkring sin egen person.
Forskellen på dem, der gør det bevidst og ubevidst, er at de der er bevidst omkring det, gør sig overvejelser omkring, hvilke signaler de sender til omverdenen, og hvordan de gerne vil, at andre opfatter dem. De formår at tilpasse sig den enkelte situation og sammenhæng, men stadigvæk med deres egen personlige stil.
Netop fordi de er bevidst om egne værdier.
3) Har personlig branding betydning for min forretning?
Personlig branding har i høj grad betydning for din forretning. Selvom din forretning er dine produkter og dine ydelser, så er den også DIG.
Den er alle de værdier, som du putter i den, og gerne vil, at dine medarbejdere efterlever, og som kunderne værdsætter.
Dine værdier er grundessensen i dit brand, hvorfor de er væsentlige at have in mente , også når du ikke optræder i professionelle sammenhænge.
Det som personlig branding bl.a. bidrager til, er en bevidsthed om, hvilke signaler, du ønsker at sende i hvilke situationer, og det er uanset, om du er familiefar, topchef, jobsøgende osv. Det betyder, at du bedre kan tilpasse dig forskellige situationer, men uden at det virker påtaget, netop fordi du ved, hvem du er, og hvad du står for.
4) Hvordan bliver jeg skarpere til personlig branding?
- Pli, “Emma gad – takt og tone”, almindelig høflighed – altså hvordan vi agerer i andres nærvær
- Hvem er modtageren af mine budskaber både når jeg står face 2 face med andre, men bestemt også på digitale platforme
- Dit tøjvalg, ordvalg, billeder man lægger online, åbne kontra lukkede SoMe-profiler (hvor meget skal andre kunne se), kropsholdning, længden af mine præsentationer, visuel identitet osv.
Først og fremmest handler det jo om at have gjort sig nogle tanker omkring sin egen person, og hvad man gerne vil opnå med personlig branding.
Så sæt dig nogle mål for, hvad din personlige branding skal gøre for dig.
Det kan jo være ganske individuelt, men ønsker du at brande din person i professionelle sammenhænge, vil det være en god idé at se på, hvordan andre personligheder, inden for din branche gør. Der er ofte megen inspiration at hente på bl.a. sociale medier.
Er du endnu i tvivl om, hvordan du griber det an, kan du søge rådgivning hos en ekspert.
Hvis du gerne vil vide noget om, hvordan du brander dig på sociale medier, så læs med når indlægget om “Personlig branding på sociale medier” udgives lige straks.
Lyt til 1. afsnit om personlig branding i WebPreneur PodCasten lige HER.