Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værktøjerne, der hjælper dig tættere på jobbet
    Jobtimize
    • Få hjælp til
      • CV og ansøgning
      • Rådgivning
      • LinkedIn-profil
    • om Jobtimize
    • Andre siger
    • Gratis til dig
      • Facebook-gruppe for jobsøgende
      • Blogindlæg
        • Ansøgning og CV
          • Beskriv “The how”
          • Lær at forstå stillingsopslaget
          • Sådan skal dit CV se ud
          • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
          • Brug overskrifter i din jobsøgning
          • Sådan laver du fængende overskrifter
          • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
          • Sådan opbygger du en god ansøgning
          • Uopfordrede ansøgninger
        • Boganmeldelser
          • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
        • Grammatiske huskeregler
          • 6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
          • Nutids-r – sådan husker du det
        • Personlig branding
          • Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
          • Personlig branding på sociale medier
          • Brug de sociale medier i din jobsøgning
          • Derfor bør du have en LinkedIn-profil som jobsøgende
          • Sådan søger du job via LinkedIn
          • 3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg
          • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver
        • Video-jobsøgning
          • Gode råd når du skal i gang med video
        • Jobsøgning generelt
          • 10 research-metoder
          • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
          • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
          • Er det ok at tale åbent om, at man søger job, når man er i job?
          • Fokuser på det, du kan gøre noget ved
          • Gør ikke dig selv til offer for statistik 
          • (Hvorfor) er det et tabu at tale om et fejlmatch – eller er det?
          • Loyale medarbejdere er en selvfølge… eller hvad?
          • Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
          • Sådan lægger du en plan for din jobsøgning
          • Tvivler du på dine kompetencer?
          • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
        • Personlige historier
          • Et skørt 2020
          • Et opkald kan gøre hele forskellen
          • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
          • Når jobrådgiveren står uden job
          • Er ledighed bare noget lort?
          • Fra ledig til jobkonsulent
          • Når et jobmatch fejler
        • Virksomhedspraktik
          • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
      • Gæsteblogger
        • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
      • Eksempler
      • Gratis værktøjer
      • Gode råd
        • Bliv bedre til at søge job
        • Personlig branding
        • Bliv bevidst om din egen værdi
        • Bliv bedre til at netværke
        • Synlighed på sociale medier
        • Hvad skal jeg spørge om før, under og efter?
      • Videoer
    • The Jobtimizers
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
    • Personlig branding med Jobtimize

    I WebPreneur PodCasten sætter vi bl.a. fokus på personlig branding, fordi det er et emne, som alle – ikke bare iværksættere og forretningsfolk kan have gavn af.
    Det er i høj grad også for dig, som er jobsøgende, eller som bare gerne vil være mere bevidst om, hvilke signaler, du sender til omverdenen.

    Hvad ønsker jeg, at du skal få ud af at læse dette indlæg?
    Formålet er at give dig en grundlæggende forståelse for, hvorfor personlig branding er vigtigt, og hvad du selv kan bruge det til, som person eller i forretningsøjemed.

    1) Hvad er personlig branding?

    • Handler om synlighed og signaler
    • Personlig branding er de ting, man gør for at markedsføre sig selv, sin forretning eller på anden vis gøre opmærksom på sig selv
    • Det handler om, at man bliver bevidst om de signaler, man sender til omverdenen
    • Bevidsthed om egne værdier

    Helt basalt så er personlig branding “bevidsthed om egne værdier”. At du er bevidst om, hvem du er, hvad du kan, hvad du vil og er passioneret for, bevirker, at du er i stand til at markedsføre dig selv (synliggøre dig) og målrette dine budskaber til den modtager, som du henvender dig til.

    Personlig branding handler særligt også om de signaler vi sender til omverdenen i form af vores mimik, retorik, påklædning osv. Om at være bevidst om, hvordan vi agerer (og vælger) i særligt professionelle sammenhænge.

    2) Hvem har gavn af personlig branding

    Sidder du nu derude og tænker, hvad kan jeg få ud af det? Så kan jeg sige så meget, at personlig branding er for alle uanset om du er:

    • Iværksætter
    • Solo-preneur
    • Leder
    • Jobsøgende
    • Studerende
    • Eller noget helt andet

    Vi brander nemlig os selv hele tiden, bevidst og ubevidst. Det er i bund og grund underordnet om, man har en forretning eller ikke. Det handler om synligheden omkring sin egen person.

    Forskellen på dem, der gør det bevidst og ubevidst, er at de der er bevidst omkring det, gør sig overvejelser omkring, hvilke signaler de sender til omverdenen, og hvordan de gerne vil, at andre opfatter dem. De formår at tilpasse sig den enkelte situation og sammenhæng, men stadigvæk med deres egen personlige stil.
    Netop fordi de er bevidst om egne værdier.

    3) Har personlig branding betydning for min forretning?

    Personlig branding har i høj grad betydning for din forretning. Selvom din forretning er dine produkter og dine ydelser, så er den også DIG.
    Den er alle de værdier, som du putter i den, og gerne vil, at dine medarbejdere efterlever, og som kunderne værdsætter.

    Dine værdier er grundessensen i dit brand, hvorfor de er væsentlige at have in mente , også når du ikke optræder i professionelle sammenhænge.
    Det som personlig branding bl.a. bidrager til, er en bevidsthed om, hvilke signaler, du ønsker at sende i hvilke situationer, og det er uanset, om du er familiefar, topchef, jobsøgende osv. Det betyder, at du bedre kan tilpasse dig forskellige situationer, men uden at det virker påtaget, netop fordi du ved, hvem du er, og hvad du står for.

    4) Hvordan bliver jeg skarpere til personlig branding?

    • Pli, “Emma gad – takt og tone”, almindelig høflighed – altså hvordan vi agerer i andres nærvær
    • Hvem er modtageren af mine budskaber både når jeg står face 2 face med andre, men bestemt også på digitale platforme
    • Dit tøjvalg, ordvalg, billeder man lægger online, åbne kontra lukkede SoMe-profiler (hvor meget skal andre kunne se), kropsholdning, længden af mine præsentationer, visuel identitet osv.

    Først og fremmest handler det jo om at have gjort sig nogle tanker omkring sin egen person, og hvad man gerne vil opnå med personlig branding.
    Så sæt dig nogle mål for, hvad din personlige branding skal gøre for dig.

    Det kan jo være ganske individuelt, men ønsker du at brande din person i professionelle sammenhænge, vil det være en god idé at se på, hvordan andre personligheder, inden for din branche gør. Der er ofte megen inspiration at hente på bl.a. sociale medier.

    Er du endnu i tvivl om, hvordan du griber det an, kan du søge rådgivning hos en ekspert.

    Hvis du gerne vil vide noget om, hvordan du brander dig på sociale medier, så læs med når indlægget om “Personlig branding på sociale medier” udgives lige straks.

    Lyt til 1. afsnit om personlig branding i WebPreneur PodCasten lige HER.

    Læs også

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
    • Sådan laver du fængende overskrifter
    • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
    • Gratis værktøjer
    • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
    • Når jobrådgiveren står uden job
    • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
    • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
    • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
    • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
    • Uopfordrede ansøgninger
    • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
    • Er ledighed bare noget lort?
    • Brug overskrifter i din jobsøgning
    • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    ragini@jobtimize.dk

    Seneste indlæg

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    Scroll to top