NÅR ET JOBMATCH FEJLER
Derfor er det ikke et nederlag
Har du nogensinde oplevet at være blevet ansat et nyt sted… eller være den, der har ansat en ny medarbejder og efter lidt tid, finder du ud af, at det slet ikke var det, som du forventede?
Det kan jo ske, at man af en og anden årsag havner i en stilling, hvor det viser sig ikke at være det rette match, selvom alt egentlig tegnede godt.
Men, hvorfor sker det, og kan man gøre noget for at minimere risikoen for, at det sker…?
Jeg er af den personlige og faglige opfattelse, at man ikke kan gardere sig 100 % mod sådanne situationer. Måske man bliver forblændet af personlighed, kemi, kvalifikationer osv… faktum er, at mange faktorer skal spille sammen, og at det tager tid (eller i de fleste tilfælde gør) at finde frem til det rette match. MEN – man kan gøre meget for at finde ud af, hvad der er det rette for så at finde det i 1. hug.
FORNØJELSEN VAREDE KUN KORT
Faktisk vil jeg tage udgangspunkt i min egen historie, for det er faktisk netop det, jeg oplever lige nu.
Og her bliver jeg nødt til at gøre klart, at dette indlæg ikke handler om, at nogen har skylden, selvbebrejdelse eller andet. Det er min historie, set med mine briller, og den er ment som en inspiration til andre, der måtte søge efter nyt job eller virksomheder, der leder efter nye kandidater, og gerne vil forsøge at undgå et mismatch – for hvem vil ikke helst undgå det…?
Hvis du er en af dem, der har fulgt mig en smule på de sociale medier, Facebook og LinkedIn, så vil du muligvis have bemærket, at jeg tilbage i februar 2017 påbegyndte en stilling som marketingansvarlig (på 25 timer) hos en IT-virksomhed i Viborg.
Det var mildest talt et drømmescenarie, fordi jeg havde (og endnu har) min bibeskæftigelse, WEBKLAR, som jeg kunne bibeholde i ansættelsen, mens der var udsigt til en fast indtægt med opgaver, som jeg brændte for.
HOVEDVÆGT PÅ BRANDING OG CONTENT
Stillingsopslaget lagde hovedvægt på alle de områder, som jeg brænder mest for – nemlig branding, content marketing og de “bløde” værdier i markedsføringen (storytelling). Det er de områder, som jeg arbejder bedst med og performer bedst indenfor. De sidste procenter skulle handle om rapportering mv. Men med hovedvægten på opgaver, der matchede mine kvalifikationer, var jeg ikke i tvivl om, at det var et job jeg skulle søge og forhåbentlig også bestride. Særligt fordi jeg har brugt de sidste par år på at dykke ned i, hvad jeg virkelig brænder for og er dygtigst til.
JEG BLEV OPSAGT!
Det der skete var, at jeg for 14 dage siden fik min første opsigelse nogensinde!
Virksomheden havde undervejs fundet ud af, at deres behov var noget andet, end det som de havde søgt og ansat mig til.
Det var selvfølgelig en overraskelse, som jeg ikke havde set komme, men da det er content marketing og branding jeg brænder for, og som jeg gjorde klart under de 3 samtaler, så så jeg det bestemt ikke som et nederlag. Tværtimod så jeg det som en situation, vi alle kan havne i både som virksomhed og som ansat – at man simpelthen har fejlvurderet i et og andet omfang – enten sig selv eller modparten.
Jeg ved, at jeg matchede stillingsopslagets indhold. Jeg ved også, hvad jeg kan, og hvad jeg bestemt IKKE kan. Og jeg ved, at jeg har skabt synlighed omkring virksomheden i de 3 måneder min ansættelse fik lov at løbe.
Men jeg men erkender også blankt, at jeg ikke er stærk inden for de analysestrategiske områder, hvilket har ligget mig meget på sinde at gøre opmærksom på, da det er områder, som bare ikke siger mig alverden.
Nogle gange finder man bare ud af, at profilen man søgte skulle have været anderledes. Og det er jo en helt ærlig sag, som kan ske for enhver. Men det er jo ligt ærgerlige ressourcer at have brugt på noget, som så alligevel ikke er…
Og netop dette område, har jeg i sinde at dykke ned i, fordi jeg mener at der er meget, man kan gøre som virksomhed for at minimere risikoen for fejlansættelser.
HVORFOR SKER MISMATCHET?
Som jobsøger eller virksomhed har man gjort sig nogle overvejelser omkring, hvilken type stilling/kandidat man er på udkig efter.
Nogle har måske gjort endda hyret et rekrutteringsbureau til at hjælpe sig. Det der bare nogle gange sker, hvis man som virksomhed eller jobtager, ikke har været 100 % klar over sine behov eller ønsker, er at der opstår misforståelser og roller fyldes ikke tilstrækkeligt ud.
SAMTALEN SKAL VÆRE EN BEHAGELIG DIALOG OG IKKE ET FORHØR
Når man sidder til en samtale skulle det gerne fungere som en ”samtale” og ikke et forhør, som det i nogle virksomheder kan komme til.
Det er klart, at virksomhederne skal have så megen info og viden ud af kandidaten (og omvendt), men allerede der oplever man ofte en ubalance i samtalen fordi HR-konsulenten har overtaget ordet.
Det er super ærgerligt, fordi det jo gerne skulle være en samtale, hvor man finder ud af om der er kemi, og man får afstemt om det der nu står i jobsøgernes CV også stemmer overens med personligheden og stillingens indhold.
Faktisk havde jeg 3 super fine og behagelige samtaler, hvor jeg selv følte en afklaring omkring opgaverne, og jeg havde en klar opfattelse af, at de forstod, hvad jeg kunne bidrage med.
Der hvor jeg har en opfattelse af, at rigtig mange virksomheder fejler, er at deres opslag er enten ALT for brede, eller så ønsker de en fuldtidsprofil til den halve pris eller tid.
De har ikke taget stilling til hvilke ting på ”ønskelisten”, de kan skære fra eller hvilke der er de aller, aller vigtigste for dem.
Derfor får de oceaner af ansøgninger, der stikker i 100 retninger, og det bliver en udfordring at skille fra og skære væk.
HVIS DU KUN MÅTTE VÆLGE TRE AF HVER…
Forestil dig nu, at du sidder som henholdsvis jobtager og arbejdsgiver, og du kun havde 3 faglige punkter og 3 personlige egenskaber, du måtte vælge. Hvilke tre ville så være de vigtigste?
Det i sammenholdt med den persontype, du forestiller dig, at kandidaten skal være for at passe ind i teamet, vil bevirke, at du i processen bliver endnu mere bevidst om, hvilken person, der vil matche. Du vil også være meget mere ærlig overfor dig selv, for vi ved jo alle at ingen kandidat kan opfylde SAMTLIGE af de punkter, der er listet op i et stillingsopslag.
Ved at kigge kritisk på sig selv, hvad man brænder for og hvad man selv kan tilbyde både som virksomhed og som jobsøgende, så er man et skridt tættere på et rigtigt match fremfor et mismatch.
SKÆR IND TIL BENET
I bund og grund går min opfordring på, at vi alle tør skære ind til benet og skille det overflødige fra – allerede INDEN vi søger. Det vil gøre os selv bevidste om egne evner, om vores drivkraft, hvad vi kan tilbyde, og hvad andre kan forvente i et samarbejde med os.
Og det gælder begge veje. Hvis virksomhederne vil have en kandidat, der er skarp i sine budskaber og performer optimalt, så er det afgørende, at rammerne er i orden, og at virksomheden selv er 110 % klar over, hvorfor de søger, hvem de søger, og hvilke opgaver de forventer skal løses.
JOBTIMIZE
Lige præcis alt dette som jeg har beskrevet oven for, arbejder jeg på at tage et skridt videre. Jeg ser et potentiale derude, med de mange virksomheder, der slår stillinger op hver dag – opslag som kunne huse 2-3 medarbejdere i én stilling! Og jeg oplever, at mange jobsøgende er i tvivl om, hvordan de griber hele ansøgningsprocessen an. Tag det for en, der har været der selv – det kan virkelig være en jungle, og særligt, hvis ikke man rigtigt ved, i hvilken retning, man vil.
Jeg øver mig selv hver dag i at blive skarpere i mine egne budskaber, for det er en kunst. Og jeg oplever, at noget virker og noget virker ikke. Jeg undersøger, hvorfor og hvordan jeg kan forbedre mig.
De ting vil jeg gerne give videre. Derfor er JOBTIMIZE sat i søen for netop at hjælpe virksomheder til skarpere stillingsopslag og rette kandidater, og de jobsøgende til at blive bevidst om egen værdi i ansøgningsprocessen.
Jeg er i gang med en certificering i emotionelle kundetyper, hvor JOBTIMIZE bliver med udgangspunkt i lige netop disse teorier. Hvordan vi med vores emotionelle tilgang kan tiltrække de rette mennesker til at se og høre os, så vi danner det helt rette match fra start.
Følg med på Facebook og LinkedIn, hvor jeg løbende det næste halve års tid kommer til at poste omkring processen.
JEG SØGER CASE-VIRKSOMHEDER
Kunne din virksomhed tænke sig at være min næste JOBTIMIZE-case?
Jeg søger virksomheder, der skal i gang med at søge nye medarbejdere, men har behov for hjælp til at blive skarpe i, hvem der skal søges, og hvad der så skal stå i stillingsopslaget for at tiltrække de helt rette kandidater.
Så hvis du kunne tænke dig lidt hjælp, så lad os tage en ganske uforpligtende snak, måske du kan være min næste case, som får hjælp til kandidatsøgningen.
Jeg har behov for en rød, gul, blå og grøn case.
Læs om typerne her, og kontakt mig for at høre mere om det at være case.
Virksomheder
Få hjælp til at forme stillingsopslaget, så du tiltrækker de rigtige kandidater.
Jobsøgende
Få hjælp til at sætte ord på egne værdier i ansøgningsprocessen.
Hør mere om, hvordan jeg kan hjælp dig videre