3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg


Videndeling står højt på agendaen i mange virksomheder og ikke mindst i de utallige netværk rundt om i landet, ja i verden.
Men er du en af dem, der synes, at det er en smule underligt, hvorfor man sådan deler ud af sin viden på den måde, og har du måske lidt svært ved at se, hvordan det kan gavne dig? Så læs med her og få forklaringen på, hvorfor du skal begynde at dele ud af din ekspertviden.
Sidst i indlægget får du nogle af mine eksempler på, hvordan jeg selv anvender videndeling i mit daglige arbejde.
PERSONLIG BRANDING OG SOCIAL SELLING
Du har sikkert hørt om begrebet Social Selling og personlig branding. Begreberne anvendes, når man begynder at fortælle åbent og ærligt om, hvem man er, og hvad man kan, så ens netværk begynder at få øjnene for sin tilstedeværelse. Altså det handler om synlighed og om at skabe en tillid til sin omverden. Du er din egen og din virksomheds ambassadør.
Det samme kan du gøre som virksomhed ved at dele ud af jeres ekspertviden på sociale medier, i nyhedsbreve, tv mv. I kan fortælle unikke historier om jeres oprindelse og dele metoder til at udvikle nye spændende produkter.
I skal selvfølgelig ikke åbne helt op for jeres inderste forretningshemmeligheder, men derimod lukke lidt op for godteposen, der får andre til at blive nysgerrige på jer.
Og hvad sker der, når du/I begynder at dele?
Jo I begynder at så frø i folks bevidsthed. Du har åbent delt ud af din ekspertviden, og nogle forsøger måske selv at efterleve dem, men en dag kommer de til kort for de besidder ikke DIN viden og din erfaring – og det er der, DU kommer i spil.
Lad mig give dig et eksempel:
Min grafiker-samarbejdspartner og jeg talte en dag om vigtigheden af videndeling, hvor han fortæller mig:
“Ja dengang jeg næsten lige var gået selvstændig, for efterhånden mange år siden, der fulgte jeg en fotograf, som flittigt delte ud af tips og tricks til fotografering som man kunne prøve af. Jeg legede løs og testede, og forstod slet ikke, hvordan det hang sammen, at han gav tip og tricks væk helt gratis, så man kunne gøre det hele selv. Lige til en dag, hvor jeg jeg til opgave at lave nogle billede i hans stil”.
Jeg spurgte, om han ikke bare kunne skyde de billeder selv, hvor han dertil svarede:
“Jo det kunne jeg, men jeg ville da meget hellere have ham til det, ham som har vist mig sine værker. Han er mesteren og gør det meget bedre end jeg”.
Min grafiker så i øjnene, at selvom han kunne lidt af det og havde lært meget ved at følge fotografen, så var det ikke helt nok. Han kunne ikke alt, og hvem var den første han kom i tanker om til at udføre opgaven – den dygtige fotograf, som havde forplantet sig i hans hukommelse og bevidsthed over en længere periode.
Derfor er det essentielt for dig selv og din forretning på sigt, at du begynder at dele ud af din viden og dine guldkorn.
For på et og andet tidspunkt får nogen øjene op for dig, og ofte kommer folk til kort, fordi de ikke evner at udføre opgaven optimalt, når det kommer til stykket. Det kræver tid, men tålmodighed er en dyd.
Rigtig god fornøjelse med videndelingen.
Har du lyst til at komme i gang med at videndele, men svært ved at få inspiration til emner, så får du her lidt fif til marketingkanaler og emner. Du er altid velkommen til at kontakte mig for et uforpligtende møde, eller hvis du ønsker konkret hjælp til at få formet indholdet.
Kanaler
Du ved, hvem din målgruppe er, og hvilke platforme de anvender. Så du kan gøre dig synlig på eks.:
Facebook: Socialt indhold der taler til folks følelser. Husk det ikke er en salgskanal. Folk holder fri og vil stimuleres med noget, de kan slappe af med. F.eks. en videohilsen, noget med humor, noget som får folk til at mærke følelser. Du må gerne være personlig, for det forventes.
Linkedin: Dit professionelle netværk, hvor du kan dele nogle af de resultater I opnår som virksomhed eller konkret viden om f.eks. rekrutteringstips, stilligsopslag, sådan er jeres virksomhedskultur og den forskel I gør for jeres medarbejdere. Som privatperson kan du med rette deltage i dele debatter og andre indlæg.
Nyhedsbreve: Her deler du blogindlæg, nyheder, gode tilbud osv. Pas igen på med ikke at være for pushy, men fortæl din modtager tydeligt, hvad de får ud af det.
Generelt for alle kanalerne her handler det om at ramme målgruppen med passende indhold for mediet og dem.
Sådan gør jeg selv
“Jeg skriver blogindlæg om min viden, som jeg lægger på mit website og deler på sociale medier. Jeg vil jo gerne skabe trafik til mit site”.
Jeg deler relevante opslag på mine virksomhedssider og deler dem derefter som mig selv (privat).
På Linkedin deler jeg mest som privatperson, men med henblik på at vise min viden. Det kan være svært at få mange følgere til sin virksomhedsside på den platform, i hvert tilfælde som mindre virksomhed, mere end at få folk til at følge dig som privatperson. Derfor vil jeg gerne skabe synlighed om min person og den vej opbygge tillid og synlighed i netværket.
Jeg håber, at du kunne bruge, hvis ikke det hele så bare lidt af mine råd.
Har du spørgsmål, kommentarer o.l. er du velkommen til at lægge en besked.
De bedste hilsener
Ragini