Hvornår er man en loyal medarbejder, og hvad skal der til for at gøre sine ansatte til trofaste ambassadører?
At skabe og beholde loyale medarbejdere i sin virksomhed er ikke altid en selvfølgelig. Der bliver mere og mere fokus på fleksible arbejdstider, anerkendende ledelsesstile og Employer Branding-strategier.
Nogen vil nok sige, at medarbejderne har lige lovlig meget frihed, mens andre mener, at man i dag bør kunne forvente, at fleksibilitet, frihed under ansvar og medbestemmelse er en selvfølge, hvis ikke nærmest et krav.
Vi kan hurtigt blive enige om, at alle virksomheder, gerne vil have tilfredse, glade og loyale medarbejdere. For tilfredse medarbejdere skaber positiv omtale, positiv omtale skaber flere kunder, og flere kunder = øget omsætning. Ergo, det betaler sig både på den korte OG den lange bane at fokusere på medarbejdertrivsel.
Men er alle virksomheder klar til og indstillet på at gøre den indsats der skal til, som anno 2018 kræver?
Strategi og knofedt
For det kræver uden tvivl hårdt arbejde og en klar strategi, hvis man ønsker at skabe øget medarbejdertilfredshed og bevare den i top.
I takt med, at virksomheder vækster, og medarbejderne får flere og flere opgaver, så bør der sættes fokus på kontinuerlig personalepleje. Men hvordan? Ved at lytte, lade dem komme til orde, bidrage til deres faglige udvikling, forstå deres personlige behov?
En ting er helt sikkert – det er ikke nok bare at bede sine ansatte om at dele opslag på sociale medier og sige noget pænt. For hvorfor skulle de dog det, hvis ikke de selv føler den samhørighed og stolthed for den virksomhed, de hver dag er en del af?
Stærke ambassadører opbygges over længere tid
Det handler om at skabe en et miljø og et fællesskab, hvor der er plads til det enkelte individ.
De skal ikke kun forstå virksomhedens værdier ved at læse dem på nettet eller en roll up i foyeren. De skal mærke dem, udleve dem, føle at de er værdierne, og at de kan bidrage til at udvikle dem. Men det er en proces, og det kræver tid at oparbejde den tillid.
At blive hørt og anerkendt for sit arbejde og vide, at man gør noget, der skaber værdi eller indirekte er med til at højne effektiviteten og tilfredsheden, er dog ikke en selvfølge. Det afhænger af f.eks. af virksomhedskulturen og/eller kulturen i de enkelte afdelinger, jargongen, ledelsesstilen osv.
Chefen og sammenholdet gjorde mig til en stolt ambassadør
Det der personligt har gjort mig til en virkelig stolt ambassadør for særligt to af mine tidligere arbejdspladser har klart været mine chefer og mine kolleger. Jeg var stolt af at være ansat, fordi jeg følte mig værdsat og anerkendt på flere parametre.
En lyttende chef og en fleksibel arbejdsplads
Der er ingen tvivl om, at den store frihed og frihed under ansvar havde en stor betydning for min trivsel. At have mulighed for selv at planlægge min dag, gjorde at jeg faktisk ofte arbejdede meget mere, end jeg egentlig skulle. Men jeg havde intet imod det, da jeg vidste, at det blev belønnet før eller siden.
Plads til udvikling
Derudover lyttede mine chefer til mine ønsker og behov, og forsøgte at imødekomme dem så godt som det var muligt og relevant. Det betød, at det blev en tand sjovere at gå på arbejde, fordi jeg havde mulighed for at udvikle mig fagligt og personligt, og det havde de interesse i at hjælpe til med.
Familiært kollegaskab
Ingen siger, at man skal være venner med sine kolleger. Men kemi, hjælpsomhed og forståelse for hinandens forskelligheder har en enorm indvirkning på fællesskabet og kulturen. At have kolleger, som man kan tale med og sparre med, er en af de vigtigste ting, i hvert tilfælde for min trivsel.
Netværket er uundværligt
Når jeg skriver “uundværligt”, så mener jeg uundværligt! For mig er mit netværk alt. Godt nok kan jeg skabe resultater og sætte mål alene, men uden støtte fra mine venner, min families tro på mig og kontakten til mine gamle kolleger, samarbejdspartnere mv, så var jeg ikke, hvor jeg er i dag.
At være omgivet af mennesker, der tror på, at man kan og giver et skulderklap med på vejen, betyder at jeg kan lidt mere, og at der er noget, der er værd at kæmpe for.
I bund og grund kan ingen af ovennævnte punkter stå alene. Det er en kombination af det hele, der medvirker til loyale medarbejdere. Det handler om medarbejderens indstilling til virksomheden og omvendt. Men hvis vi alle kommer med JA-hatten på, og prøver at kigge fremad og hjælpe hinanden til at skabe en god arbejdsplads, så er der også en langt større chance for, at loyaliteten bevares. Den menneskelige kemi kan vi ikke trylle med, men en positiv tilgang og en “open mind” kommer man langt med.