Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
Lær her, hvordan du anvender kundetypeteorien, så du opnår dine ønskede resultater
Kom tættere på jobbet med målrettet kommunikation
Jobsøgning handler om at være i stand til at kommunikere i et sprog, så modtageren bliver interesseret i at vide mere om dig og indkalde dig til en samtale.
Du skal lære at sælge dig selv fra A-Z i processen – så du til sidst står med det rette job i hånden.
Det betyder, at dit ansøgningsmateriale skal være målrettet din modtager, og du skal skære ind til benet fra starten.
En måde, hvorpå du kan komme et skridt tættere på samtalen og dermed en afklaring på, om det er det rette job for dig, er ved at anvende kundetypemodellen.
Vælg ét sprog at kommunikere i
Når du vælger ét sprog at kommunikere i, så skærer du al overflødig støj væk, og kan nu forme dit indhold den type stilling, du ønsker at bestride. Det bliver lettere for din modtager at forstå, hvad du kan bidrage med.
Du har i gennemsnit 20 sekunder til at sælge dig selv
En rekrutteringsmedarbejder bruger i snit 10-20 sekunder på at skimte dit materiale, og mange, særligt de større virksomheder, når aldrig længere end til dit CV.
Derfor er det vigtigt, at dit ansøgningsmateriale er overskueligt opstillet og afspejler dig, dine kompetencer, og den værdi som du kan tilføre virksomheden.
Du skal overbevise dem om, at du er den helt rette at investere i, for en ansættelse er for enhver virksomhed en investering, som gerne skal tjene sig selv ind igen.
Få først styr på hvilke typer stillinger, du ønsker at søge
Det er nærmest talt en umulig opgave at finde det rette job, søge målbevidst og målrette dine budskaber, hvis ikke du har gjort dig overvejelser om, hvad du gerne vil arbejde med.
Sortér i dine kompetencer og erfaringer
Når du først er afklaret omkring dine jobønsker, skal du i gang med at sortere i dine erfaringer, så de relevante kompetencer bliver fremhævet i dit CV.
Det gør screeningsprocessen langt mere overskuelig, samtidig med at du viser, at du har tænkt grundigt over, hvordan du kan bidrage med værdi i stillingen.
Anvend konkrete virkemidler og oplev en mere håndgribelig jobsøgningsproces
Når du skal du i gang med sælge dig selv, så kan du se dig selv som et produkt, som skal købes af en kunde.
Nedenfor er et par eksempler på, hvordan du kan forme dit materiale til forskellige kundetyper.
Der hører selvfølgelig mange flere brancher og stillinger ind under de forskellige typer, men du får et indblik i, hvordan metoderne kan anvendes.
Det røde eksempel (Zapper-typen)
“Ekstrovert/udadvendt”
Kendetegn for en rød: Trendsætter, kreativ.
Røde brancher: Reklame, mode.
Røde stillingstyper: Skuespiller, model.
Ord til den røde modtager: Anderledes, hemmeligt.
Jobsøgningsmetoder og -kanaler, som de røde anvender: Radio/tv
Eksempel på en overskrift, der betegner dig i en rød stilling:
“Trendsættende og kreativ fotograf tænker ud af boksen og vender alting på hovedet”
Det gule eksempel (Mother Teresa-typen)
“Ekstrovert/udadvendt”
Kendetegn for en gul: Serviceminded, omsorgsfuld.
Gule brancher: Pleje/omsorg, service.
Gule stillingstyper: Pædagog, coach.
Ord til den gule modtager: Nydelse, hyggelig.
Jobsøgningsmetoder og -kanaler, som de gule anvender: Video.
Eksempel på en overskrift, der betegner dig i en gul stilling:
“Pædagog hjælper børn til en tryg hverdag gennem omsorg og nærvær”
Det blå eksempel (Jakkesæt-typen)
“Introvert/indadvendt”
Kendetegn for en blå: Resultatorienteret, professionel.
Blå brancher: Økonomi, revision.
Blå stillingstyper: Advokat, bankrådgiver.
Ord/sætninger til den blå modtager: Professionalisme, resultatskabende.
Jobsøgningsmetoder og -kanaler, som de blå anvender: LinkedIn.
Eksempel på en overskrift, der betegner dig i en blå stilling:
“Resultatorienteret revisor øger bundlinjen gennem nøjagtige talberegninger og en skarp analytisk faglighed”
Det grønne eksempel (Jeg plejer-typen)
“Introvert/indadvendt”
Kendetegn for en grøn: Grundig, loyale.
Grønne brancher: Industri, IT.
Grønne stillingstyper: Tømrer, ingeniør.
Ord til den grønne modtager: Faglighed, konkret.
Jobsøgningsmetoder og -kanaler, som de grønne anvender: Skriftligt materiale.
Eksempel på en overskrift, der betegner dig i en grøn stilling:
“Erfaren programmør lukker sikkerhedshullerne i dit IT-system, så du sikres mod hacking og forebygger nedbrud”
At bruge vælge én retning kræver muligvis lidt tilvænning, fordi du skal acceptere, at du skal skære ind til benet. Men når først du har øvet dig lidt, er jeg næsten sikker på, at du vil opleve en langt mere overskuelig, håndgribelig og resultatskabende jobsøgning. Opgaven er nu at komme de rigtige ord, billeder, farver osv. i dit ansøgningsmateriale.
Held og lykke med jobsøgningen.
Mange hilsener
Ragini