6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
På LinkedIn kører der en del debatter om det at stave og skrive korrekt.
Der kommer mange kommentarer til disse opslag, hvilket må betyde, at det er et område, der rører noget ved folks følelser.
At stave og skrive korrekt kan have en afgørende betydning for, om et salg gennemføres, eller om det er dig, som kaldes til samtale.
Men, hvorfor har det egentlig så stor en betydning?
1. Nogle modtagere oplever stavefejl som sjusk
For nogle modtagere betyder det ALT, at det materiale, de modtager fra dig er fejlfrit. Ellers kan de opfatte det som værende:
- Sjusk
- Dovenskab
- Mangel på grundighed
- Utroværdighed
Dvs. at det kan have en afgørende betydning for, om det er dig eller konkurrenten, de vælger.
2. Det er afsenderens opgave at kommunikere, så budskabet ikke misforstås
Da det er dig som afsender, der har noget på hjerte, og gerne vil sælge noget, er det derfor også din opgave at kommunikere budskabet så klart og tydeligt ud, at der ikke hersker nogen tvivl om, hvad du mener.
Dertil skal det siges, at det ikke nødvendigvis behøver at omhandle salget af et produkt.
Som jobsøgende skal man sælge sig selv ind, og give modtageren lyst til at ville vide mere om dig og dine ressourcer.
Så ønsker vi, at andre skal investere i os, små minimumkravet være, at vi har gjort os umage hele vejen igennem processen. Det gælder lige til det allersidste punktum.
3. Din modtager kan ikke se, at du er grundig, hvis de finder stave- og slåfejl
Ofte stirrer man sig blind på sin egen tekst, og det er lige meget, hvor grundig man er.
Derfor er det altid en god idé at alliere sig med nogen, som kan korrekturlæse for sig – særligt, hvis det er markedsførings -og ansøgningsmateriale, det handler om.
Det er også altid en god idé at gennemlæse sine opslag til sociale medier en ekstra gang, inden man trykker “offentliggør”.
Selvom du har gjort dig umage, så er det jo kun dig, der ved det. Det oplever modtageren ikke.
Modtageren oplever kun et stykke tekst med fejl i. Det kan virke forstyrrende for læse-flowet, og måske endda også for forståelsen af budskabet.
Her er lidt tragikomiske eksempler på, hvad uheldig kommunikation kan gøre ved budskabet: http://www.dagens.dk/nyheder/se-de-virkelig-sjove-patientjournaler
4. Undgå de værste brølere ved at bruge korrekturlæsere
Når du som jobsøgende har mange slåfejl i din ansøgning og i dit CV, så sætter det nogle unødvendige aftryk i dit personlige brand, som kunne være undgået.
Derfor, er det som nævnt ovenfor, en god idé at bruge en eller flere personer til at korrekturlæse dine tekster.
Lad også gerne teksterne ligge nogle dage og vend så tilbage til dem med fornyet syn. Så ser man oftest langt klarere.
Som tidligere nævnt, så stirrer man sig let blind på egne fejl, netop fordi man kan sin egen tekst nærmest udenad. Og det bevirker, at man ikke opdager sine egne fejl.
5. Læs din tekst bagfra
En måde at eliminere egne fejl på, hvis ikke man lige har nogen ved hånden, som kan hjælpe, er ved at læse teksten baglæns. Det tvinger dig til at stoppe op og være grundig for at få betydningen med.
6. Stol ikke ubetinget på stavekontrollen
Mange af os har måske en tendens til at stole lidt for meget på stavekontrollen i vores smartphone eller i Word.
Men stavekontroller tager ikke altid højde for f.eks. nytilkomne ord, særlige sammentrækninger, ord i situationstegn osv.
Stavekontrollen er god i mange sammenhænge, men vær opmærksom på, om systemets forslag også passer ind i din kontekst.
Jeg håber, at du fik noget ud af at læse mit indlæg. Og herfra vil jeg bare ønske dig rigtig god skrivelyst 🙂