Er du ledig og i gang med at søge nyt arbejde, så er du sikkert, af dit jobcenter eller din a-kasse, blevet præsenteret for de gængse jobsøgningskrav, såsom et aktivt og godkendt Jobnet-CV, et relevant CV, en målrettet ansøgning, netværk, vikarbureauer osv.
Det som mange jobkonsulenter ikke nævner er brugen af sociale medier i jobsøgningen. Og det er faktisk ret ærgerligt.
Vi kan hurtigt blive enig om, at det ikke er hverken alle arbejdsgivere eller jobsøgende, som finder LinkedIn, Facebook mv. relevant.
De kan ikke altid se meningen med at bruge disse medier, eller også er man lidt bange for at gøre sig synlig.
Men her er et par tips til, hvorfor brugen af sociale medier i jobsøgningen kan være en fordel:
- Du synliggør, at du er jobsøgende
- Du kan bede dit netværk om at dele budskabet
- Dine opslag bliver set af mange, måske også en interesseret arbejdsgiver
- Flere virksomheder slår stillinger op på deres Facebook og LinkedIn-virksomhedssider
- Du kan udvide dit netværk
- Du kan bruge dit sociale netværk til at komme i direkte kontakt med de rigtige mennesker
- Du kan følge virksomhedernes aktiviteter og blive klogere på deres kultur, kunder og ansatte mv.
- Du får gratis reklame (personlig branding)
- Din kommende chef holder også fri, og scroller sit nyhedsfeed igennem på Facebook og LinkedIn
Der er mange gode grunde til at bruge de sociale medier, men lige som med alt andet, så brug dem med omhu.
Når du begynder at blive synlig derude, så efterlader du et aftryk. Så tænk over, hvem du gerne vil ramme med dine budskaber, og hvordan det er, at du gerne vil have, at folk skal opfatte og huske dig.
Har du de ting på plads, så er der intet til hinder for, at du går i krig med at gøre opmærksom på dig selv, også på sociale medier.
Ps. Husk altid at fortælle, hvad du brænder for, og hvilken værdi du kan tilføre virksomheden, og hvordan du kan løse opgaverne hos dem på baggrund af din erfaring (sæt modtageren i centrum og sæt dig i deres sted)
Pps. Læs mere her om, hvorfor det er en god idé at have en LinkedIn-profil.