Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værktøjerne, der hjælper dig tættere på jobbet
    Jobtimize
    • Få hjælp til
      • CV og ansøgning
      • Rådgivning
      • LinkedIn-profil
    • om Jobtimize
    • Andre siger
    • Gratis til dig
      • Facebook-gruppe for jobsøgende
      • Blogindlæg
        • Ansøgning og CV
          • Beskriv “The how”
          • Lær at forstå stillingsopslaget
          • Sådan skal dit CV se ud
          • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
          • Brug overskrifter i din jobsøgning
          • Sådan laver du fængende overskrifter
          • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
          • Sådan opbygger du en god ansøgning
          • Uopfordrede ansøgninger
        • Boganmeldelser
          • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
        • Grammatiske huskeregler
          • 6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
          • Nutids-r – sådan husker du det
        • Personlig branding
          • Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
          • Personlig branding på sociale medier
          • Brug de sociale medier i din jobsøgning
          • Derfor bør du have en LinkedIn-profil som jobsøgende
          • Sådan søger du job via LinkedIn
          • 3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg
          • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver
        • Video-jobsøgning
          • Gode råd når du skal i gang med video
        • Jobsøgning generelt
          • 10 research-metoder
          • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
          • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
          • Er det ok at tale åbent om, at man søger job, når man er i job?
          • Fokuser på det, du kan gøre noget ved
          • Gør ikke dig selv til offer for statistik 
          • (Hvorfor) er det et tabu at tale om et fejlmatch – eller er det?
          • Loyale medarbejdere er en selvfølge… eller hvad?
          • Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
          • Sådan lægger du en plan for din jobsøgning
          • Tvivler du på dine kompetencer?
          • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
        • Personlige historier
          • Et skørt 2020
          • Et opkald kan gøre hele forskellen
          • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
          • Når jobrådgiveren står uden job
          • Er ledighed bare noget lort?
          • Fra ledig til jobkonsulent
          • Når et jobmatch fejler
        • Virksomhedspraktik
          • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
      • Gæsteblogger
        • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
      • Eksempler
      • Gratis værktøjer
      • Gode råd
        • Bliv bedre til at søge job
        • Personlig branding
        • Bliv bevidst om din egen værdi
        • Bliv bedre til at netværke
        • Synlighed på sociale medier
        • Hvad skal jeg spørge om før, under og efter?
      • Videoer
    • The Jobtimizers
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / Brug de sociale medier i din jobsøgning
    • Brug sociale medier i din jobsøgning

    Derfor er det en fordel at bruge de sociale medier i din jobsøgning

    Er du ledig og i gang med at søge nyt arbejde, så er du sikkert, af dit jobcenter eller din a-kasse, blevet præsenteret for de gængse jobsøgningskrav, såsom et aktivt og godkendt Jobnet-CV, et relevant CV, en målrettet ansøgning, netværk, vikarbureauer osv.

    Det som mange jobkonsulenter ikke nævner er brugen af sociale medier i jobsøgningen. Og det er faktisk ret ærgerligt.

    Vi kan hurtigt blive enig om, at det ikke er hverken alle arbejdsgivere eller jobsøgende, som finder LinkedIn, Facebook mv. relevant.

    De kan ikke altid se meningen med at bruge disse medier, eller også er man lidt bange for at gøre sig synlig.


    Men her er et par tips til, hvorfor brugen af sociale medier i jobsøgningen kan være en fordel:

    • Du synliggør, at du er jobsøgende
    • Du kan bede dit netværk om at dele budskabet
    • Dine opslag bliver set af mange, måske også en interesseret arbejdsgiver
    • Flere virksomheder slår stillinger op på deres Facebook og LinkedIn-virksomhedssider
    • Du kan udvide dit netværk
    • Du kan bruge dit sociale netværk til at komme i direkte kontakt med de rigtige mennesker
    • Du kan følge virksomhedernes aktiviteter og blive klogere på deres kultur, kunder og ansatte mv.
    • Du får gratis reklame (personlig branding)
    • Din kommende chef holder også fri, og scroller sit nyhedsfeed igennem på Facebook og LinkedIn

    Der er mange gode grunde til at bruge de sociale medier, men lige som med alt andet, så brug dem med omhu.

    Når du begynder at blive synlig derude, så efterlader du et aftryk. Så tænk over, hvem du gerne vil ramme med dine budskaber, og hvordan det er, at du gerne vil have, at folk skal opfatte og huske dig.

    Har du de ting på plads, så er der intet til hinder for, at du går i krig med at gøre opmærksom på dig selv, også på sociale medier.


    Ps. Husk altid at fortælle, hvad du brænder for, og hvilken værdi du kan tilføre virksomheden, og hvordan du kan løse opgaverne hos dem på baggrund af din erfaring (sæt modtageren i centrum og sæt dig i deres sted)

    Pps. Læs mere her om, hvorfor det er en god idé at have en LinkedIn-profil.

    Læs også om, hvordan du bliver konkret i din kommunikation

    Læs også

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
    • Sådan laver du fængende overskrifter
    • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
    • Gratis værktøjer
    • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
    • Når jobrådgiveren står uden job
    • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
    • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
    • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
    • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
    • Uopfordrede ansøgninger
    • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
    • Er ledighed bare noget lort?
    • Brug overskrifter i din jobsøgning
    • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    ragini@jobtimize.dk

    Seneste indlæg

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    Scroll to top