Det kan være en udfordrende opgave at gennemskue de mange stillingsopslag, og hvilken profil virksomhederne egentlig leder efter.
Nogle gange, ja nærmest ofte, fordi virksomhederne ikke helt selv ved det. Og andre gange fordi, de ikke har brugt tiden på at skære opslaget ind til benet, så opslaget bliver konkret og det tydeliggøres hvilke arbejdsopgaver, du skal varetage.
Faktisk genbruger mange virksomheder gamle stillingsopslag, som de småjusterer. Det betyder, at du kan rende ind i et opslag, der ikke nødvendigvis stemmer 100 % overens med det, som du i praksis skal varetage af opgaver.
Ligeledes opfordrer mange rådgivere til at anvende de samme ord i ansøgningsmaterialet, som virksomheden bruger i stillingsopslaget.
I min optik er det lidt den “nemme” løsning bare at kopiere de samme ord.
Det er hverken ret opfindsomt eller personligt. Ikke dermed sagt, at man skal opfinde den dybe tallerken hver gang.
Man skal derimod analysere på, hvad der menes med ordene, og deraf forme indhold, der matcher, det du kan tilbyde ift. det, som virksomheden søger.
Lyder det hele forvirrende? Det er fuldt fortåeligt, hvis det gør, og det er derfor, at jeg gerne vil give dig nogle redskaber til at forstå, det der står mellem linjerne – altså det du ikke kan læse dig til, men heller ikke ”bare” skal gætte dig til.
Nedenfor er to eksempler på forskellige stillingsannoncer.
- En marketingkoordinator
- En programmør
Disse stillingsopslag er vidt forskellige, derfor er det selvfølgelig naturligt, at de skal tilpasses og målrettes individuelt.
Det vil også typisk være forskellige persontyper, der søger.
Når du skal læse mellem linjerne, så kig på hvilke opgaver der fylder mest, og som de påpeger helst skal løses.
Er du i tvivl, så ring eller skriv til dem. Herefter skal du vurdere, om det er rutineopgaver, stillesiddende eller aktive opgaver osv. Og du skal vide hvilke typer opgaver, du helst ser dig selv arbejde med. Det er afgørende for, at du får succes i jobbet.
Hvis du på forhånd ved, at du absolut ikke kan trives i eller kan holde til at arbejde med børn, ældre, på kontor, med fysisk hårdt arbejde osv, så er der jo ingen grund til at søge i den retning – men tænk i muligheder fremfor begrænsninger.
Måske du ikke lige lander drømmejobbet i første hug, men det kan være en åbning, som baner vejen hen mod det, som du drømmer om.
Eksempler
Marketingkoordinator
Her skriver de bl.a., at du skal koordinere forskellige marketingaktiviteter samt holde deres CRM-database opdateret og varetage salgsfremmende opgaver.
I mange marketingafdelinger er der ofte fokus på både det kreative, det koordinerende, men også det analytiske. Det kan af og til være modstridnede, da en kreativ person ofte ikke trives med at sidde foran pc’en dagen lang for at lave analysearbejde.
I dette her opslag lægger de vægt på, at du skal være en god koordinator, at du er struktureret i din måde at arbejde på, samtidig med at du er en dygtig kommunikatør.
Det er alle opgaver, som kræver ordenssans, struktur og evnen til at bevare overblikket.
Skal du have succes i denne stilling, skal du være udadvendt og have din ordenssans på plads. Man er ofte i berøringsflade med mange mennesker for at kunne løse opgaverne, og der er mange bolde at gribe på én gang.
Programmør
Her søger de en person, der har styr på sine software-kompetencer, og som trives i at sidde foran sin computer og fordybe sig i opgaverne.
Du er nysgerrig på dit fagområde og ønsker at øge din viden inden for feltet. Mange vil nok kalde denne kandidattype for en ægte nørd, hvilket er yderst positivt. Nørder er nemlig top passionerede for det, de laver.
En typisk person til dette er en smule indadvendt/introvert i sin personlighed. Det er en der er detaljeorienteret og grundig og samtidig dygtig til den skriftlige kommunikation på området.
Skal du have succes i et job som dette, så kræver det en hvis faglig interesse og erfaring i det, som de konkret efterspørger.
Det er dig, der er fagspecialisten, og du vil nok trives bedst, hvis du kan få tid til at fordybe dig i opgaverne uden alt for mange forstyrelser.
Jeg håber, at ovenstående har givet dig en idé om, hvordan du læser mellem linjerne. Og ellers kan du få lidt flere værktøjer her.
Rigtig god jobsøgning!
Eksempel på stillingopslag – marketingkoordinator
Eksempel på stillingopslag – Senior Softwareudvikler