Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værktøjerne, der hjælper dig tættere på jobbet
    Jobtimize
    • Få hjælp til
      • CV og ansøgning
      • Rådgivning
      • LinkedIn-profil
    • om Jobtimize
    • Andre siger
    • Gratis til dig
      • Facebook-gruppe for jobsøgende
      • Blogindlæg
        • Ansøgning og CV
          • Beskriv “The how”
          • Lær at forstå stillingsopslaget
          • Sådan skal dit CV se ud
          • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
          • Brug overskrifter i din jobsøgning
          • Sådan laver du fængende overskrifter
          • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
          • Sådan opbygger du en god ansøgning
          • Uopfordrede ansøgninger
        • Boganmeldelser
          • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
        • Grammatiske huskeregler
          • 6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
          • Nutids-r – sådan husker du det
        • Personlig branding
          • Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
          • Personlig branding på sociale medier
          • Brug de sociale medier i din jobsøgning
          • Derfor bør du have en LinkedIn-profil som jobsøgende
          • Sådan søger du job via LinkedIn
          • 3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg
          • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver
        • Video-jobsøgning
          • Gode råd når du skal i gang med video
        • Jobsøgning generelt
          • 10 research-metoder
          • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
          • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
          • Er det ok at tale åbent om, at man søger job, når man er i job?
          • Fokuser på det, du kan gøre noget ved
          • Gør ikke dig selv til offer for statistik 
          • (Hvorfor) er det et tabu at tale om et fejlmatch – eller er det?
          • Loyale medarbejdere er en selvfølge… eller hvad?
          • Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
          • Sådan lægger du en plan for din jobsøgning
          • Tvivler du på dine kompetencer?
          • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
        • Personlige historier
          • Et skørt 2020
          • Et opkald kan gøre hele forskellen
          • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
          • Når jobrådgiveren står uden job
          • Er ledighed bare noget lort?
          • Fra ledig til jobkonsulent
          • Når et jobmatch fejler
        • Virksomhedspraktik
          • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
      • Gæsteblogger
        • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
      • Eksempler
      • Gratis værktøjer
      • Gode råd
        • Bliv bedre til at søge job
        • Personlig branding
        • Bliv bevidst om din egen værdi
        • Bliv bedre til at netværke
        • Synlighed på sociale medier
        • Hvad skal jeg spørge om før, under og efter?
      • Videoer
    • The Jobtimizers
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / Lær at forstå stillingsopslaget
    • Sådan læser og forstår du stillingsopslaget

    Lær at forstå stillingsopslaget – sådan læser du mellem linjerne

    Det kan være en udfordrende opgave at gennemskue de mange stillingsopslag, og hvilken profil virksomhederne egentlig leder efter.

    Nogle gange, ja nærmest ofte, fordi virksomhederne ikke helt selv ved det. Og andre gange fordi, de ikke har brugt tiden på at skære opslaget ind til benet, så opslaget bliver konkret og det tydeliggøres hvilke arbejdsopgaver, du skal varetage.

    Faktisk genbruger mange virksomheder gamle stillingsopslag, som de småjusterer. Det betyder, at du kan rende ind i et opslag, der ikke nødvendigvis stemmer 100 % overens med det, som du i praksis skal varetage af opgaver.

    Ligeledes opfordrer mange rådgivere til at anvende de samme ord i ansøgningsmaterialet, som virksomheden bruger i stillingsopslaget.

    I min optik er det lidt den “nemme” løsning bare at kopiere de samme ord.

    Det er hverken ret opfindsomt eller personligt. Ikke dermed sagt, at man skal opfinde den dybe tallerken hver gang.

    Man skal derimod analysere på, hvad der menes med ordene, og deraf forme indhold, der matcher, det du kan tilbyde ift. det, som virksomheden søger.

    Lyder det hele forvirrende? Det er fuldt fortåeligt, hvis det gør, og det er derfor, at jeg gerne vil give dig nogle redskaber til at forstå, det der står mellem linjerne – altså det du ikke kan læse dig til, men heller ikke ”bare” skal gætte dig til.


    Nedenfor er to eksempler på forskellige stillingsannoncer.

    • En marketingkoordinator
    • En programmør

    Disse stillingsopslag er vidt forskellige, derfor er det selvfølgelig naturligt, at de skal tilpasses og målrettes individuelt.
    Det vil også typisk være forskellige persontyper, der søger.

    Når du skal læse mellem linjerne, så kig på hvilke opgaver der fylder mest, og som de påpeger helst skal løses.

    Er du i tvivl, så ring eller skriv til dem. Herefter skal du vurdere, om det er rutineopgaver, stillesiddende eller aktive opgaver osv. Og du skal vide hvilke typer opgaver, du helst ser dig selv arbejde med. Det er afgørende for, at du får succes i jobbet.

    Hvis du på forhånd ved, at du absolut ikke kan trives i eller kan holde til at arbejde med børn, ældre, på kontor, med fysisk hårdt arbejde osv, så er der jo ingen grund til at søge i den retning – men tænk i muligheder fremfor begrænsninger.

    Måske du ikke lige lander drømmejobbet i første hug, men det kan være en åbning, som baner vejen hen mod det, som du drømmer om.


    Eksempler

    Marketingkoordinator

    Her skriver de bl.a., at du skal koordinere forskellige marketingaktiviteter samt holde deres CRM-database opdateret og varetage salgsfremmende opgaver.

    I mange marketingafdelinger er der ofte fokus på både det kreative, det koordinerende, men også det analytiske. Det kan af og til være modstridnede, da en kreativ person ofte ikke trives med at sidde foran pc’en dagen lang for at lave analysearbejde.

    I dette her opslag lægger de vægt på, at du skal være en god koordinator, at du er struktureret i din måde at arbejde på, samtidig med at du er en dygtig kommunikatør.

    Det er alle opgaver, som kræver ordenssans, struktur og evnen til at bevare overblikket.

    Skal du have succes i denne stilling, skal du være udadvendt og have din ordenssans på plads. Man er ofte i berøringsflade med mange mennesker for at kunne løse opgaverne, og der er mange bolde at gribe på én gang.


    Programmør

    Her søger de en person, der har styr på sine software-kompetencer, og som trives i at sidde foran sin computer og fordybe sig i opgaverne.

    Du er nysgerrig på dit fagområde og ønsker at øge din viden inden for feltet. Mange vil nok kalde denne kandidattype for en ægte nørd, hvilket er yderst positivt. Nørder er nemlig top passionerede for det, de laver.

    En typisk person til dette er en smule indadvendt/introvert i sin personlighed.  Det er en der er detaljeorienteret og grundig og samtidig dygtig til den skriftlige kommunikation på området.

    Skal du have succes i et job som dette, så kræver det en hvis faglig interesse og erfaring i det, som de konkret efterspørger.
    Det er dig, der er fagspecialisten, og du vil nok trives bedst, hvis du kan få tid til at fordybe dig i opgaverne uden alt for mange forstyrelser.


    Jeg håber, at ovenstående har givet dig en idé om, hvordan du læser mellem linjerne. Og ellers kan du få lidt flere værktøjer her.

    Rigtig god jobsøgning!

    Eksempel på stillingopslag – marketingkoordinator

    Lær at forstå stillingsopslaget

    Eksempel på stillingopslag – Senior Softwareudvikler

    Læs også

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
    • Sådan laver du fængende overskrifter
    • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
    • Gratis værktøjer
    • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
    • Når jobrådgiveren står uden job
    • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
    • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
    • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
    • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
    • Uopfordrede ansøgninger
    • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
    • Er ledighed bare noget lort?
    • Brug overskrifter i din jobsøgning
    • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    ragini@jobtimize.dk

    Seneste indlæg

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    Scroll to top