Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værktøjerne, der hjælper dig tættere på jobbet
    Jobtimize
    • Få hjælp til
      • CV og ansøgning
      • Rådgivning
      • LinkedIn-profil
    • om Jobtimize
    • Andre siger
    • Gratis til dig
      • Facebook-gruppe for jobsøgende
      • Blogindlæg
        • Ansøgning og CV
          • Beskriv “The how”
          • Lær at forstå stillingsopslaget
          • Sådan skal dit CV se ud
          • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
          • Brug overskrifter i din jobsøgning
          • Sådan laver du fængende overskrifter
          • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
          • Sådan opbygger du en god ansøgning
          • Uopfordrede ansøgninger
        • Boganmeldelser
          • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
        • Grammatiske huskeregler
          • 6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
          • Nutids-r – sådan husker du det
        • Personlig branding
          • Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
          • Personlig branding på sociale medier
          • Brug de sociale medier i din jobsøgning
          • Derfor bør du have en LinkedIn-profil som jobsøgende
          • Sådan søger du job via LinkedIn
          • 3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg
          • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver
        • Video-jobsøgning
          • Gode råd når du skal i gang med video
        • Jobsøgning generelt
          • 10 research-metoder
          • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
          • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
          • Er det ok at tale åbent om, at man søger job, når man er i job?
          • Fokuser på det, du kan gøre noget ved
          • Gør ikke dig selv til offer for statistik 
          • (Hvorfor) er det et tabu at tale om et fejlmatch – eller er det?
          • Loyale medarbejdere er en selvfølge… eller hvad?
          • Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
          • Sådan lægger du en plan for din jobsøgning
          • Tvivler du på dine kompetencer?
          • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
        • Personlige historier
          • Et skørt 2020
          • Et opkald kan gøre hele forskellen
          • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
          • Når jobrådgiveren står uden job
          • Er ledighed bare noget lort?
          • Fra ledig til jobkonsulent
          • Når et jobmatch fejler
        • Virksomhedspraktik
          • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
      • Gæsteblogger
        • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
      • Eksempler
      • Gratis værktøjer
      • Gode råd
        • Bliv bedre til at søge job
        • Personlig branding
        • Bliv bevidst om din egen værdi
        • Bliv bedre til at netværke
        • Synlighed på sociale medier
        • Hvad skal jeg spørge om før, under og efter?
      • Videoer
    • The Jobtimizers
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / Sådan opbygger du en god ansøgning

    Sådan opbygger du en god ansøgning

    Når nu du skal i gang med at skrive din ansøgning, er der en særlig huskeregel, nemlig:

    CV = fortid                         Ansøgning = fremtid

    Dit CV er fortid, altså et billede på, hvad du har lavet tidligere i din karriere.

    Og din ansøgning er fremtid, altså en beskrivelse af, hvad du brænder for, og hvordan du fremadrettet omsætter dine kompetencer til konkret værdi i stillingen.


    Længden på den skriftlige ansøgning
    Din ansøgning må hverken være for lang eller for kort.

    En typisk ansøgning er ca. en A4-side, med en skrifttype, der svarer til Times New Roman i skriftstørrelse 12 (ikke dermed sagt, at du skal bruge den skrifttype). Det afhænger selvfølgelig af stillingen, modtageren, virksomheden osv.

    Måske du vurderer, at det slet ikke er en skriftlig ansøgning, der skal til, men noget helt andet.


    En ideel opbygning

    1) Overskrift: Start din ansøgning med en fængende overskrift, der fortæller noget om, hvem/hvad du er, og hvordan du skaber værdi.

    2) Motivation: Fortæl herefter, hvorfor du søger stillingen, eller hvorfor du søger hos virksomheden.

    Ringer du til virksomheden, inden du påbegynder ansøgningen, så referer gerne til jeres samtale. Det er med til at gøre dig husket.

    3) Passion: Beskriv det du brænder for, og hvorfor det betyder så meget for dig. Folk med en passion og et mål har en smittende indvirkning.

    4) Faglige kvalifikationer: Beskriv, hvordan din faglighed passer til stillingen. Virksomheden skal se, at du kan løfte opgaverne.

    5) Eksempler: Sæt gerne nogle eksempler på, hvordan du har løst lignende opgaver i tidligere job. Det viser, at du ved, hvad du taler om og kan omsætte ord til handling.

    Har du ikke nogle eksempler, måske fordi du står midt i et brancheskift, så er det særligt vigtigt, at din motivation for skiftet brænder igennem.

    6) Resultater: Henvis gerne til resultater du har skabt og fortæl, hvordan du ligeledes kan skabe konkret værdi for virksomheden, du søger hos.

    7) Personlige egenskaber: Ofte er den afgørende faktor i udvælgelsen, kemien mellem parterne. Derfor kan det være en idé at skrive et par linjer sidst ansøgningen, om dig som person.

     8) Afslutning: Rund af med, at du står til rådighed for en uddybende samtale. Skriv evt, hvornår du kan starte, og at de kan læse mere på om dig på LinkedIn, hvis du har en profil. Indsæt linket og sikre, at det er interaktivt (klikbart), så det åbner i et browservindue.

    Er du flytbar, så skriv det både i CV og ansøgning.

    9) Det visuelle/opsætning:
    Opsæt dit dokument, så du udnytter pladsen, men der samtidig er luft. Anvend afsnit og underoverskrifter, det gør det læsevenligt og overskueligt.

    Brug ikke en halv side på persondata og virksomhedens oplysninger. Skriv dem stedet footer og header.

    Profilbillede hører til i CV’et.

    10) Korrekturlæsning: Husk ALTID at korrekturlæse dit materiale. Få en eller gerne flere til at kaste deres blik på din ansøgning og CV, så du eliminerer alle slå- og stavefejl.

    En ansøgning fyldt med fejl kan have en markant negativ indvirkning.
    Og du vil jo gerne huskes som værende grundig…?

    Er du ordblind, så kender du helt sikkert en, som kan hjælpe dig – en ven, forælder, lærer, din fagforening, jobcenter m.fl.


    EKSTRA TIPS:

    Afsnitsopdel din tekst:
    Gør dit materiale læsevenligt ved at lave jævnlige afsnit med underoverskrifter i teksten.

    Du ved aldrig hvilken enhed, din modtager åber dine dokumenter på, men er det på mobilen, så er det meget mere overskueligt at scrolle og kun skulle overskue et par linjer ad gangen.

    Derudover gør det bare teksten langt mere læsevenlig.

    Gem som PDF:
    Send altid dine skriftlige materialer som en PDF-fil med mindre andet er angivet.

    Så sikrer du nemlig, at du bevarer de rigtige skrifttyper og opsætningen generelt. Derudover er det de færreste, der kan rette i en PDF (det kræver en pro version).

    Du gemmer dit Word-dokument som PDF ved at trykke “gem som” og vælge PDF.

    Læs også om, hvordan du bliver konkret i din kommunikation, når du søger job


    Få konkrete fakta i Ballisagers Rekrutteringsanalyser:

    Analysen 2017

    Analysen 2016


    Sådan indleder du en god ansøgning
    I Balligsagers rekrutteringsanalyse fra 2016 har man spurgt virksomhederne, hvad deres bedste råd til de jobsøgende er.

    Mere end 60 % svarer, at de vil kunne se, at ansøgeren har sat sig ind i den virksomhed, de søger hos.

    40 % vil i ansøgningen og til samtalen kunne se og mærke ansøgerens motivationen for stillingen.

    Derfor er det vigtigt, at du kommer til sagen med det samme.

    Mange har nemlig en tendens til at starte med at fortælle køn, alder og personlige detaljer, men det er ikke dét, som virksomhederne vil høre.

    Nej, de vil gerne høre om sig selv. Dvs, at du skal fokusere på at fortælle, hvorfor du søger hos dem, hvad der motiverer dig i stillingen, og hvad du brænder for.

    En god ting er også, hvis du har haft en afklarende samtale inden, at referere til vedkommende, du har talt med. Det er med til at skabe genkendelighed.


    Sådan sætter du fokus på karriereskifte
    Er du i et karriereskifte og ønsker at skifte spor, så er det særligt vigtigt, at du fortæller om din motivation, og hvorfor du brænder for at skifte retning og prøve kræfter med nye udfordringer.

    Hvis du begrunder dit skifte med, at det er svært at få job, inden for dit oprindelige felt, så risikerer du, at din modtager ikke tror nok på, at det er lige netop dem, du vil.

    Så tænk altid i at skrive så motiverende som muligt. Du skal sælge dig selv uden at overgøre det. Men give modtageren den følelse af, at du virkelig vil dem, har researchet dem og sat dig ind i virksomheden.

    Det er altid en god idé at forsøge at sætte sig i modtagerens sted. Hvis du var dem, ville du så selv blive nysgerrig efter at vide mere om dig…?


    Hvad kan jeg – hvad er jeg?
    Er du i tvivl om, hvordan du får beskrevet, hvad dine kompetencer er, så kan du starte med dele det op i faglighed og personlighed.

    Faglige kvalifikationer – hvad kan jeg: Dine faglige kvalifikationer kaldes af mange også for “kompetencer”, altså det du kan.

    Find et stykke papir eller din PC og start med at skrive: “Hvad kan jeg?” Herefter skriver du alle de ting ned, som du har løst af opgaver i dine tidligere job.

    F.eks.: “Jeg kan” lave databaser, opbygge hjemmesider, udvikle tekster, lave grafisk design, vaske op, sælge, tale med kunder osv.

    Når du har en liste, så vælger du dem ud, som er relevante for netop den stilling, du søger. På den måde får du visualiseret dine faglige styrker, og bliver bevidst og konkret omkring, hvad du faktisk kan løse af opgaver.

    Herefter sætter du ord på, hvordan du løser dem. Det kan være, at du skal beskrive “the how” med sætninger for at tydeliggøre overfor dig selv, hvordan du løser opgaverne. Eller bede en (tidligere) kollega om at beskrive, hvordan du løser dem.

    Personlige egenskaber – hvad er jeg: Dine personlige egenskaber beskriver den person og kollega, du er.

    Lav en liste, hvor du skriver: “Hvad er jeg?”

    Herefter lister du de ord ned, som beskriver hvad du er.

    F.eks.: “Jeg er” fleksibel, modig, humørfyldt, serviceminded, god til mennesker, en god kollega osv.

    Begrund, begrund, begrund
    Vigtigt for begge punkter er, at du understøtter ordene med eksempler. Hvis du skriver, at du er fleksibel, så begrund og forklar, hvorfor og hvordan du er det, ellers risikerer du, at din ansøgning bare bliver én lang floskel uden substans i.

    Virksomheden skal kunne se, hvordan de lige netop kan bruge dig, og det viser du dem ved at fortælle, hvordan du på baggrund af din erfaring, har tænkt dig at løse opgaverne hos dem.


    Research
    Når du skal undersøge virksomhedens værdier, kultur, produkter, historie osv, så har du mange muligheder. Tag udgangspunkt i de lavesthængende frugter – altså de kanaler, som ligger lige først for og byg derefter på med andre midler.

    Nedenfor får du nogle ideer til kanaler, der kan give dig viden om virksomhederne:

    • Hjemmesider
    • Sociale medier
    • Trykte medier
    • Google
    • Artikler
    • Tjek deres omsætning
    • CVR-registeret
    • Netværk (dit personlige, professionelle, grupper, events osv.)
    • Opkald

    Det kan ofte være utrolig givende at ringe til virksomheden eller i nogle brancher tage derud og få en snak.

    Vær velforberedt inden du kontakter dem, og stil som udgangspunkt ikke spørgsmål, som du kan finde svar på ved at researche på forhånd.

    Stil de spørgsmål som du ikke kan læse dig til, og brug så den viden, du får med dig, konstruktivt i din ansøgning.

    Så er du allerede et skrift foran, og du viser, at du virkelig vil jobbet og dem. Som nævnt tidligere, så referer gerne i ansøgningen til jeres snak, så kan de bedre husker dig.

    For det er jo DIG, der skal have jobbet, ikk’?

    Held og lykke med jobsøgningen 🙂


    Eksempel på en ansøgning
    * Eksemplet er fiktivt

    Læs også

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
    • Sådan laver du fængende overskrifter
    • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
    • Gratis værktøjer
    • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
    • Når jobrådgiveren står uden job
    • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
    • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
    • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
    • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
    • Uopfordrede ansøgninger
    • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
    • Er ledighed bare noget lort?
    • Brug overskrifter i din jobsøgning
    • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    ragini@jobtimize.dk

    Seneste indlæg

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    Scroll to top