Tilmeld dig nyhedsbrevet og få værktøjerne, der hjælper dig tættere på jobbet
    Jobtimize
    • Få hjælp til
      • CV og ansøgning
      • Rådgivning
      • LinkedIn-profil
    • om Jobtimize
    • Andre siger
    • Gratis til dig
      • Facebook-gruppe for jobsøgende
      • Blogindlæg
        • Ansøgning og CV
          • Beskriv “The how”
          • Lær at forstå stillingsopslaget
          • Sådan skal dit CV se ud
          • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
          • Brug overskrifter i din jobsøgning
          • Sådan laver du fængende overskrifter
          • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
          • Sådan opbygger du en god ansøgning
          • Uopfordrede ansøgninger
        • Boganmeldelser
          • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
        • Grammatiske huskeregler
          • 6 grunde til at gøre sig umage med at skrive korrekt
          • Nutids-r – sådan husker du det
        • Personlig branding
          • Hvad går personlig branding ud på, og hvorfor er det vigtigt?
          • Personlig branding på sociale medier
          • Brug de sociale medier i din jobsøgning
          • Derfor bør du have en LinkedIn-profil som jobsøgende
          • Sådan søger du job via LinkedIn
          • 3 grunde til at du skal dele ud af din viden – sådan gør jeg
          • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver
        • Video-jobsøgning
          • Gode råd når du skal i gang med video
        • Jobsøgning generelt
          • 10 research-metoder
          • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
          • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
          • Er det ok at tale åbent om, at man søger job, når man er i job?
          • Fokuser på det, du kan gøre noget ved
          • Gør ikke dig selv til offer for statistik 
          • (Hvorfor) er det et tabu at tale om et fejlmatch – eller er det?
          • Loyale medarbejdere er en selvfølge… eller hvad?
          • Sådan bliver du konkret i din kommunikation og din jobsøgning
          • Sådan lægger du en plan for din jobsøgning
          • Tvivler du på dine kompetencer?
          • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
        • Personlige historier
          • Et skørt 2020
          • Et opkald kan gøre hele forskellen
          • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
          • Når jobrådgiveren står uden job
          • Er ledighed bare noget lort?
          • Fra ledig til jobkonsulent
          • Når et jobmatch fejler
        • Virksomhedspraktik
          • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
      • Gæsteblogger
        • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
      • Eksempler
      • Gratis værktøjer
      • Gode råd
        • Bliv bedre til at søge job
        • Personlig branding
        • Bliv bevidst om din egen værdi
        • Bliv bedre til at netværke
        • Synlighed på sociale medier
        • Hvad skal jeg spørge om før, under og efter?
      • Videoer
    • The Jobtimizers
    • Kontakt
    • Søg
    • Menu Menu
    Du er her: Start1 / 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    Er du en af de mange, der har set lyset i de sociale medier som jobsøgende, så får du her 3 råd til, hvordan du kan gøre dig endnu mere interessant over en potentiel kommende arbejdsgiver.


    1) Giv før du tager

    2) Vær nysgerrig på andre, så de også bliver nysgerrig på dig

    3) Del din viden og få viden retur

    1. Giv før du tager

    Jeg ser ofte opslag, hvor jobsøgende beder sit netværk om hjælp til at dele jobsøgningsopslag. Eller opslag, hvor man direkte opfordrer til, at det er ”de andre”, der skal tage kontakt/henvende sig med en jobåbning.

    Det er intet galt i at bede om hjælp, tværtimod. Der, hvor den bare ofte svipser, er at den jobsøgende ofte ikke har formået at sætte sin værdiskabelse i spil i opslaget. Der er ofte remset en masse punkter op med stikord, der skulle forestille at fortælle noget om, hvem personen er, og hvad vedkommende kan.

    I langt de fleste tilfælde, er der intet, der fortæller, hvad denne brænder for og faktisk kan løse af opgaver for den ukendte part.


    Gør det nemt for modtageren/formidleren at forstå, hvad du kan byde ind med
    Når man spørger andre om hjælp, må man også forvente at skulle give af sig selv først. Det skal være nemt for modtageren af dit budskab at se og forstå, hvad du kan bidrage med af værdi, og hvordan du bidrager.

    Det er ikke nok at forvente, at de klikker sig videre hen til din profil. DU skal gøre dem nysgerrige på at ville vide mere om dig.

    Og når så de lander på din LinkedIn-profil eller dit CV, så skal det være så konkret og målrettet, så man ikke er i tvivl om, hvad du kan og vil.

    Så i stedet for at bruge de såkaldte floskler til at beskrive dig selv med, så sæt en beskrivende tekst på, der fortæller noget om det, du:

    1) brænder for

    2) er god til sat i relief til en konkret stillingstype, som du ønsker at bestride

    3) motiveres af

    Her kan du så supplere med nogle beskrivende stikord i punktform, som understøtter din værdiskabende tekst. Så vis altid, hvordan du skaber konkret værdi for din potentielt kommende arbejdsgiver, så det er let at gennemskue, hvor du passer ind i en virksomhed.

    2. Vær nysgerrig på andre, så de også bliver nysgerrig på dig

    Synlighed i jobsøgningen kan være afgørende for, om du kommer i betragtning. Man kan blive synlig på mange måder, men i bund og grund handler det om at så nogle frø, og efterlade positive aftryk i folks hukommelse, eller gøre dem opmærksom på, at du eksisterer. Det kan du f.eks. gøre ved at selv være nysgerrig på andre.

    • Spørg dit netværk til råds: Det kan være om indholdet af forskellige stillingstyper, hvad det kræver for at varetage et givent job, du er måske nysgerrig på en given virksomheds udvikling i en bestemt afdeling, hvad der sker hos dem osv.
    • Følg andre: Du kan også begynde at følge en masse relevante personer i og uden for dit netværk. På den måde kan du holde dig opdateret på interessante og relevante emner.
    • Tag kontakt: Du kan også tage direkte kontakt til nogle af de personer, som du følger, eller som du bare gerne vil have en dialog med. Det, at DU viser andre interesse og er nysgerrig på, hvad der rører sig hos netop dem, kan ofte medvirke til, at andre pludselig får øje på dig og vigtigst – husker dig.

    3. Del din viden og få viden retur

    Når nu du har fået gjort dit netværk opmærksom på, at du søger nyt job, så vil de gerne vide noget mere om dig. Og som tidligere nævnt, er det DIG, der skal vise alle os andre, hvorfor det er, at vi skal vælge lige netop DIG frem for “naboen”.

    Det kan du f.eks. gøre gennem videndeling. Når du begynder at dele ud af din specialistviden, så giver det andre et billede af, hvem du er som fagperson og måske også som kollega.

    Mange bække små og begynd i den lette ende. Du kan f.eks. starte med at dele små opslag, hvor du giver gode råd, inden for dit felt. Er du skarp til video, så kan det være, at du laver nogle små tutorials, som andre kan følge og blive dygtigere af.

    Du kan herefter opgradere med artikler, eller evt. lave dig et blog-site o.l, hvor du deler alt det, som du er god til og brænder for. Det har jeg f.eks. selv gjort med denne hjemmeside.

    Lige så snart, du deler ud af din viden, så lægger du op til interaktioner, og det er vejen til mere viden og mere synlighed, som du kan anvende målrettet i din jobsøgning.

    Læs også her om, hvordan du kan anvende LinkedIn i din jobsøgning, og hvordan andre har gjort.

    Læs også

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    • Sådan laver du et sælgende resumé til dit CV
    • Sådan laver du fængende overskrifter
    • Hvilken CV-opsætning skal du anvende?
    • Gratis værktøjer
    • Er de korte ansættelser (kun) skadeligt for dine jobchancer?
    • Når jobrådgiveren står uden job
    • Virker din jobsøgning ikke, så skal du ændre strategi
    • 10 råd når du søger virksomhedspraktik
    • Steen Kræmer Rasmussen dobler op på hits
    • Virksomhedspraktik – vås eller valuta?
    • Uopfordrede ansøgninger
    • Undgå at begå disse 5 fejl som ledig
    • Er ledighed bare noget lort?
    • Brug overskrifter i din jobsøgning
    • 3 råd der gør dig interessant for en potentiel arbejdsgiver

    ragini@jobtimize.dk

    Seneste indlæg

    • Beskriv “The how”
    • 10 research-metoder
    • Et skørt 2020
    • Et opkald kan gøre hele forskellen
    • Elevatortalen – Frederik Wæhrens
    Scroll to top