1. At sende standardansøgninger
2. Du viser ikke din motivation for jobbet, og den værdi du tilfører
3. Manglende research og forberedelse
4. Manglende korrektur
5. Misligholdelse af dit netværk
Alt for ofte sender jobsøgende CV’er og ansøgninger afsted uden at målrette dem til modtageren.
Statistikker viser, at virksomhederne bl.a. påpeger følgende mangler:
- Din motivation for at søge jobbet
- En tydelig forklaring på, hvorfor du er den rette til jobbet
- Eksempler på den værdi du tilfører
Ofte skyldes det, at researchen ikke har været grundig nok. Har du f.eks. ringet og spurgt nærmere ind til jobbet? Har du forhørt dig i dit netværk og nærstuderet virksomheden online?
Der kan altid forberedes 2-3 væsentlige spørgsmål, som kan gøre dig klogere på, om jobbet er noget for dig. Og den viden er selvfølgelig naturlig at anvende konstruktivt i din ansøgning.
Husk korrekturen
Når du har skrevet dit materiale, så sørg for at få andre øjne på, inden du sender.
Man har en tendens til at stirre sig blind på det, man selv har skrevet. Det betyder, at man let overser eventuelle stave- og tastefejl.
Det kan også være en video, hvor f.eks. lyden, billedet eller længden ikke er optimal.
Så få gennemset og korrekturlæst dine materialer af nogle sprogkyndige personer (og helst ikke din mor), før du sender dem afsted. Det signalerer grundighed, professionalisme og seriøsitet.
Plej dit netværk – altid
Sidst, men ikke mindst er netværket en vigtig del i din jobsøgning. Mere end 50 % af alle job besættes via netværk (kilde: Konsulenthuset Ballisager).
Så start NU med at pleje og udvide det, så du ikke først skal i gang, når ledigheden ER ramt.
Mange tænker “jamen jeg har jo et job”, og anser derfor networking ikke for nødvendigt.
Netværk er ikke noget, du kun kan bruge som jobsøgende. Dit netværk kan give dig viden og indgange til kontakter, som du måske ikke selv kan skaffe, og det gælder i alle mulige henseerender.
Men husk altid på én vigtig ting omkring networking. Giv før du tager!
Lad dit netværk fornemme, at du vil dem. Nogle af dem sender du måske en hilsen i ny og næ, bare fordi.
Og ellers del ud af din viden, så netværket føler, at de får noget af dig først. På den måde bliver du langsomt synlig og husket, og du har lettere ved at trække på netværket, når de ved, hvad du står for.