Sådan brander og sælger du sig selv, så du bliver set af de rigtige

Hvad er personlig branding?
Personlig branding = image.
Det betyder kort og godt, at du opbygger dig eget image til at være det, som du gerne vil (aner)kendes og huskes for.

At brande sig selv betyder i bund og grund, at du opbygger nogle værdier, som du markedsfører dig selv på. Ligesom, hvis du skulle sælge et konkret produkt – her er det bare sig selv, du skal sælge.

Dit personlige brand er alt det som kendetegner dig, dine værdier, dine holdninger, de signalerer, som du sender til omverdenen, og som andre husker dig for.

Har du hørt om socialt salg – Social Selling?
Personlig branding, herunder begrebet Social Selling er kommet for at blive, men hvad går det helt konkret ud på, og hvad har det med personlig branding at gøre?

Kort og godt, så handler Social Selling om at skabe troværdighed og synlighed omkring sin person, gennem viden og signaler.
Det handler om at være bevidst om egne værdier, så du er i stand til at markedsføre, altså brande dig selv og målrette dine budskaber til den modtager, som du henvender dig til.

Social Selling kommer særligt til udtryk på LinkedIn. Her har du nemlig, i en professionel sammenhæng, stor mulighed for at fortælle andre om dine ekspertiser, samt de værdier, du indeholder.

Det kan du f.eks. gøre ved at skrive indlæg om din viden, dele ud af dine personlige erfaringer eller kommentere på relevante opslag.
Alle de aktiviteter, du iværksætter, er med til at opbygge dit navn og dit brand.

Hvorfor brande/sælge/markedsføre sig selv?
Ja kært barn har mange navne, og vi kommer ikke uden om emnet som jobsøgende. Personlig branding er dit værktøj til at skabe mere synlighed omkring din person og dine faglige kvalifikationer.
I en verden fuld af diverse sociale medieplatforme og hård konkurrence om jobbene, er det at brande sig selv et middel til at brænde igennem og blive set og hørt.

Det kan være en udfordring at koge sine mange års erfaring ned på et stykke A4 papir, men det skal vi alligevel kunne. Og have en elevatortale parat på 1 minut, kræver klar bevidsthed om, hvem man er, hvad man vil, hvad man kan, og hvad man kan tilbyde andre mennesker.

Personlig branding er en måde at skabe opmærksomhed omkring alle ens værdier og kvalifikationer. Du kan begynde at skabe dig en følgerskare, som du direkte taler til, og derved opnår du en helt ubetinget opmærksomhed, fordi du deler ud af noget, som andre finder interessant. Der ligger en helt uvurderlig værdi i at bruge sig selv om brand, fordi folk lærer dig at kende, og begynder at finde ud af, hvad du står for og hvad DU kan bidrage med.

Derfor skal du begynde at brande sig selv, hvis du gerne vil skille dig ud fra mængden og blive set af din kommende arbejdsgiver.

Hvad skal du dele?
Det spørgsmål, som jeg ofte render i er, hvad man så deler, for hvem gider høre om mig….?
Det er en helt misforstået opfattelse, for det som du besidder kan være mindst lige så godt som naboens. Naboen har måske bare fundet ud af at bruge de personlige ressourcer, der ligger gemt.

Det du kan begynde at dele på sociale medier eller via blogindlæg, artikler osv. er f.eks.:

  • Personlige historier om din jobsøgningsproces
  • Dine værdier – hvad du værdsætter hos en virksomhed, kolleger osv, og hvorfor
  • Din faglige viden . er du skarp på et eller flere fagområder, så del din specialviden, så folk oplever, hvad du indeholder
  • Små anekdoter, der siger noget om, hvem du er som persom
  • Video-opslag med evt. elevatortalen – hvorfor ansætte/hyre dig
  • Video om dine sprcialistområder
  • Deltag gerne i debatter og del/kommenter når andre slår noget op (hvis det er relevant)

STYRK DIN VISUELLE IDENTITET GENNEM ORD OG BILLEDER

Har du brug for hjælp til at gøre din egen personlige profil skarp, så er du kommet til det rette sted. Jeg hjælper dig med at få formet din profil på f.eks. de sociale medier eller i din ansøgning og CV.

Måske er du:

  • Iværksætter
  • Solo-preneur
  • Leder
  • Jobsøgende
  • Studerende
  • Eller noget helt andet

FÅ SUCCES MED EN SKARP IDENTITET

Når vi bliver bevidst om, hvem vi er, og hvor vi er på vej hen, bliver vi også bevidste om, hvordan vi fremtræder i andres nærvær, og hvilke signaler, vi sender til omverdenen.

Med ord og billeder skaber vi sammen dit personlige brand, så du fremstår troværdig, når du søges frem på nettet.

STÅ SKARPT NÅR DU BLIVER TJEKKET UD PÅ DE SOCIALE MEDIER

Med den stigende brug af sociale medier, bliver vi konstant målt og vejet ud fra vores adfærd og vores signaler, som vi sender til omverdenen.

Din chef og dine kolleger tjekker dig helt sikkert ud på Facebook, og leverandører, samarbejdspartnere eller helt fremmede tjekker dig ud på LinkedIn.

Derfor er din personlige, digitale fremtræden en vigtig faktor at sætte fokus på, hvis du gerne vil gøre dig synlig i og uden for dit netværk, men på en positiv måde.

Få hjælp til, hvordan du bedst begår dig og fremstår på de sociale og digitale medier. Jeg hjælper med at gøre dine personlige sociale medie-profiler skarpere, og blive bevidst om, hvad der kan være en fordel at dele og skjule.