BLIV SYNLIG PÅ SOCIALE MEDIER
KOM UDOVER RAMPEN MED DINE BUDSKABER
I dag er det sjældent langt fra nok “bare” at sende en standard-ansøgning afsted, selvom virksomhederne og jobcentrene forlanger det.
Nej der skal flere og andre (alternative) midler i brug.
De fleste af os er på de sociale medier, og er du ledig, men endnu ikke har anvendt disse kanaler i din jobsøgning, så er det nu, du skal slå lyttelapperne ud.
For de sociale medier bliver brugt mere og mere, MEN for der er et mén… det vigtigste udgangspunkt er at se på, hvilken branche du søger i, og hvordan virksomhedernes brug af sociale medier i kandidatsøgningssammenhæng er.
Det kan du gøre på flere måder. Bl.a. ved at ringe til dem og spørge dem (hvis det er en virksomhed, som lægger op til direkte kontakt), eller du kan følge rekrutteringsanalyser eks. Ballisagers, der udkommer hvert år.
Det kan give dig en idé om, hvilke kanaler, der er værd at satse på ift. jobsøgningen.
Det er dog ikke til at komme uden om, at det kræver en stærk indsats at blive set og hørt.
Og selvom virksomhederne måske endnu ikke har fået øjnene 100 % op for rekrutteringsmulighederne via de sociale medier, så er der gode chancer for, at du alligevel kan blive set og hørt, hvis du begynder at brande dig selv, og vise hvem du er og hvad du kan.
SÅDAN GØR DU DINE PROFILER SKARPERE
- Undersøg hvilke medier virksomheder og brancher billiger (Ballisager rekrutteringsanalyse)
- Sæt begrænsninger på din profil eller åbn den – hvad giver mening
- Tænk over, hvad du poster, og hvem der kan se med (din kommende chef)
- Et skarpt og troværdig profilbillede – det skal ligne dig
- Billeder der er relevante for dine budskaber
- Udskift dit profil- og coverbillede ca. 1 gang om måneden, så du skaber liv og interesse om din profil (men husk den røde tråd og målgruppen)
- Skarpe og præcise tekster (vær bevidst om din egen værdi, din forretnings produkter og målgruppe)
- En passende og skarp visuel identitet (professionel rød tråd
DU BLIVER IKKE FUNDET VED AT GEMME DIG
Det høres ofte fra jobsøgende, at det er svært at brænde igennem, fordi der er SÅ mange om buddet. Det er grænseoverskridende at sælge sig selv og sætte ord på, hvad man er god til.
Udfordringen er bare, at hvis ikke man fortæller om sine kvaliteter, så opdager ingen, at du eksisterer. Det samme med en selvstændig virksomhed eller en iværksætter, der har verdens bedre produkt eller idé – ja, men hvis ikke den tør råde det ud i universet, så opdager ingen, at det er verdens bedste… og så har det slet ingen værdi for nogen, og slet ikke for dig.
Og jeg vil våge den påstand, at du med garanti besidder mange flere egenskaber, kvaliteter og kvalifikationer end du selv går og tror.
Så er du en af dem, der gemmer dig, og føler det grænseoverskridende at komme udover rampen, så er det her, du kan få hjælp og sparring.